Over de dag 19 mei

autobahnOp 19 mei 1935 rijdt Adolf Hitler over het eerste stukje ‘Autobahn’, wil men ons doen geloven, maar feitelijk lag er al een stuk Autobahn in 1932…
Met het begrip ‘Autobahn’ werd in 1929 een autoweg (Schnellstraße) zonder kruisingen en tegemoetkomende verkeer bedoeld. De eerste Autobahn die aan deze omschrijving voldeed, werd op 6 augustus 1932 door Konrad Adenauer, de burgemeester van Keulen, tussen Keulen en Bonn geopend en was 20 kilometer lang. Tegenwoordig wordt dit stuk de A555 genoemd.
In 1935 werd door Adolf Hitler tussen Frankfurt en Darmstadt een ‘Reichsautobahn’ geopend, die door de nazi-propaganda onjuist de eerste Duitse Autobahn werd genoemd. Deze weg is nu onderdeel van de A5.
De Autobahn is wereldwijd bekend omdat het één van de weinige autosnelwegen is in de wereld waar (op ongeveer 3/4 van het traject) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130km/u. Indien een aanrijding veroorzaakt wordt op de autosnelweg, waarbij één van de bestuurders harder reed dan 130 km/u is deze altijd verantwoordelijk voor het incident.
De manier waarop de snelwegen zijn aangelegd is uniek. De basislaag is ruim dubbel zo dik als in andere landen, er wordt gebruikgemaakt van speciale vangrails en bochten zijn meestal aangelegd op een manier waarbij nooit veel snelheid moet worden ingeleverd.
Die uitzonderlijke eigenschap kwam Hitler goed van pas bij het snel manouvreren van tanks enkele jaren later natuurlijk…

Hieronder de opening uit 1935…

Deel het met je vrienden !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *