Switchpark

SwitchparkVandaag moest in hartje Den Bosch zijn en heb ik een eerste ervaring met “Switchpark” achter de rug.
Een dualistische ervaring, dat wel.
Wat was er goed ?
Ik heb uiteindelijk gratis geparkeerd in hartje Den Bosch.
Wat was er minder goed ?
Het concept van “eerst denken, en dan pas doen”.
Is dat mijn probleem ?
Ongetwijfeld. Maar het is ook een issue van goede en duidelijke communicatie, en onafhankelijk zijn van de omgevingsfactoren.
En dat laatste is Switchpark niet helemaal.

Het verhaal is natuurlijk altijd langer dan dat je in een paar minuten kunt vertellen. Als vreemde in Den Bosch ben je blij en gelukkig als je op de lokatie waar je moet zijn vlakbij een parkeergarage tegenkomt. Je rijdt naar binnen maar dan vervolgens gaat de boom niet open. Niet getreurd want na enkele belletjes op het communicatiepaaltje doet de receptioniste van Randstad de boom voor je open, en kan je naar binnen.
Ze moet wel, want achter je hoopt het verkeer al snel op, op een korte inrit.
Goed. Ik ben binnen en zet mijn autootje er weg. Een Altootje, dus een half plekkie is voor mij voldoende.
De borden bij de garage geven aan dat ik de app van “Switchpark” dien te downloaden en dat ik dan blijkbaar daar kan gaan staan met betaling achteraf.
App gedownload, en dan blijkt het te gaan om een reserverings-app. Ik had dus blijkbaar vooraf al moeten aangeven dat ik daar vandaag wilde parkeren.

Bummer !  Dat voldeed niet aan mijn verwachtingspatroon.

Alsnog pogen te reserveren, maar daar kwam ik van een koude kermis thuis. Het bleek niet meer mogelijk zijn om daar te reserveren vandaag op de tijden dat ik wilde.
En dan krijg je dus ook geen code.
Een code die je nodig hebt, blijkbaar, om eruit te komen. En diezelfde code heb je dus ook blijkbaar nodig als je contact wilt hebben met Switchpark, want het Voice Respond Systeem achter het nummer wat je dient te bellen, is in dat geval onverbiddelijk.
En dat maakt het lastig.
Ik was namelijk al binnen.
Uiteindelijk de stoute schoenen maar aangetrokken, en elk knopje op de communicatiepaal maar weer ingedrukt. de situatie maar uitgelegd aan de Mevrouw van Randstad die gewoon verwees naar Switchpark (ja,nu wel…) en ongetwijfeld vaker met dit bijltje had gehakt, en mij met de bozige opmerking dat “Dit echt de laatste keer is dat ik dit doe...” huiswaarts zond met een open slagboom.
Ik dien blijkbaar excuses te maken aan die mevrouw, maar ik moet ook bekennen dat het als vreemde in de stad Den Bosch lastig is, als je gelokt wordt door een makkelijke parkeerplek inclusief betaling achteraf, om daar geen gebruik van te maken. Daarnaast was de uitleg op de borden summier, en zoals ik reeds zei de contactmogelijkheden beperkt.

Het is zoals het is, en ik kan er nu niets meer aan veranderen.
Wellicht gebruik ik Switchpark een volgende keer, want nu het eenmaal op mijn telefoon staat en ik het principe van Switchpark beter heb bekeken, zal het ongetwijfeld zijn doel dienen.

Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat Switchpark geweldig zou kunnen verdienen als zij de communicatie iets beter aan hadden gepakt.
Van in plaats een Voice Respond Systeem een vrolijke heer of dame aan de lijn zet die de rol als “reddende engel” mag spelen, en zo empassent een prachtige klantendatabase opbouwt van mensen die in dezelfde ‘val’ trappen waarin in gelopen ben: Switchpark is geen parkeer-app, maar een reserverings-app.
Ongetwijfeld is de bozige receptioniste van Randstad het roerend eens met mijn betoog.

Nu staat de app inderdaad op mijn telefoon, dus lange termijn maakt zo iemand overbodig, maar op de korte termijn zal je de app beter in de markt kunnen zetten, mede door een persoonlijker begeleiding van de klant, waar dan alsnog, ook bij de eerste parkeer-ervaring met Switchpark, gewoon voor betaald kan worden.

Deel het met je vrienden !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *